یک مدرس سواد رسانه گفت: برای تولید محتوا باید بدانیم مخاطب مربوط به کدام نسل بوده و چه ویژگیها و سلایقی دارد.
به گزارش بوم هنر به نقل از ایسنا، این کارگاه ها که به همت جهاد دانشگاهی استان و مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برگزار شده بود، به فرصتی برای تبادل نظر در این خصوص تبدیل شد.
شایان فخاری، مدرس سواد رسانه نیز در این کارگاه مطالبی در حوزه تکنیکهای تولید محتوای هوشمند در دو بخش ارائه کرد و گفت: برای تولید محتوا باید بدانیم مخاطب مربوط به کدام نسل بوده و چه ویژگیها و سلایقی دارد.
وی با اشاره به یک ادبیات مرسوم در تقسیمبندی نسلها به بیبیبومر، نسل ایکس(X)، نسلِ وای یا نسلِ ایگرگ(Y) و نسل زِد(Z)، اظهار کرد: نسل پر نوزاد یا بیبی بومر(متولدان سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲) دارای ویژگیهایی چون سخت کوشی، متمرکز، آرمانگرا، منظم و با مدیریت دستوری هستند که از رسانههای سنتی مثل تلویزیون و رادیو استفاده کرده و چندان استفادهای از رسانههای اجتماعی ندارند.
وی با بیان اینکه طبق این تقسیم بندی، نسل ایکس(متولدان ۴۳ تا ۵۷) نسلی کارآفرین، مستقل و علاقهمند زندگی در کنار هم بوده و روزنامه و مجله میخوانند و در شبکههای اجتماعی نیز غالبا فعالیت دارند، گفت: نسل ایگرگ نیز متولدان ۵۷ تا ۷۲ هستند که فرصتی برای روزنامه، مجله و رادیو ندارند، اما تلویزیون میبینند و این نسل همچنان از لپتاپ خود برای خرید آنلاین استفاده میکنند.
فخاری با اشاره به ویژگیهای نسل زد(متولدان ۷۲ تا ۸۵) نیز گفت: این نسل با موبایل و شبکههای اجتماعی بزرگ شدهاند و به ندرت تلویزیون میبینند، بلکه فیلمها را به صورت نمایش آنلاین تماشا میکنند؛ همچنین اخبار را از شبکههای اجتماعی و نهایتا از سایتها دنبال میکنند و همین امر باعث میشود تحت آماج شائبهها قرار میگیرند، چراکه دنبال تحلیل نمیروند و مسائل را به صورت سطحی دنبال میکنند.
وی با بیان اینکه نسل زد به دنبال پویایی در هویتاند و بخش زیادی از وقتشان را در اینستاگرام و یا توییتر در حال گشت زنی هستند، ادامه داد: معمولا این نسل در بخش مختلف زندگی و کسب و کارها به دنبال دریافت حقیقت هستند.
مدرس سواد رسانه در ادامه با ارائه مطالبی در حوزه مخاطب شناسی و مسئله شناسی نیز افزود: کسی که بتواند در دنیای رسانهها خوب قصه بگوید، برنده است و بیان اطلاعات در قالب قصه در فضای مجازی اثرگذاری بیشتری دارد که بسته به ذائقه مخاطب باید این قصه بیان شود.
وی با بیان اینکه شکل ارائه پیام بسیار مهم بوده و جذابیت پیام را ارتقا میدهد، افزود: برای تغییر گرایش (علایق، سلایق و حب و بغضها) افراد در فضای مجازی باید از روشهای میکرو، هیجان، طنز و خرق عادت بهره گرفت، افزود: اگر این مورد هم جواب نداد باید از تکنیک مقایسه استفاده کنیم و این مقایسه باید منطبق بر باورهای مخاطب باشد تا اثرگذار شود.
این کارگاه در ادامه شاهد حضور و سخنرانی سایر اساتید حاضر در این کارگاه همراه بود.