کارشناس و مدرّس سواد رسانهای گفت: راههای کسب دانش بسیار فراتر رفته و نوجوانان با انبوهی از منابع کسب اطلاعات مواجه هستند.
به گزارش بوم هنر به نقل از ایسنا، این کارگاه ها که به همت جهاد دانشگاهی استان و با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برگزار شده بود، به فرصتی برای تبادل نظر در این خصوص تبدیل شد.
حسین حق پناه، صالح اصغری و فاطمه بی نیاز اساتید روز اول این کارگاه بودند که در حوزه “نوجوان دیجیتال، رسانه و سبک زندگی، صنعت فیلم و موسیقی” مطالب خود را ارائه کرده و حاضران نیز با مشارکت در مباحث، سوالات و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
حسین حقپناه، کارشناس و مدرّس سواد رسانهای با ارائه مطالبی در مورد نوجوان دیجیتال در دو بخش، با اشاره به تفاوت نسل امروز با نسلهای قبلی، گفت: تنها منبع کسب دانش افراد در گذشته فقط از طریق خانواده شامل پدر و مادر و یا معلم مکتب بود که باعث اقتدار پدر و مادر و مدرسه در بین کودکان و نوجوانان میشد و دسترسی به اطلاعات نسل بعدی نیز از طریق نسل قبلی تعیین میشد اما اکنون راههای کسب دانش بسیار فراتر رفته و نوجوانان با انبوهی از منابع کسب اطلاعات مواجه هستند.
وی افزود: نسلی که متولد سالهای ۱۳۷۵ به بعد است، امروزه به عنوان نسل z شناخته میشود و به نسل گودزیلا و یا عصیانگر هم معروف است، اما در واقع این نسل، چشم خود را در دنیای دیجیتال باز کرده و یک روز را هم بدون دیجیتال سپری نکرده است.
وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی نسل z، داشتن حق انتخاب است، افزود: اگر محیط زندگی هر کودکی را همچون فروشگاه در نظر بگیریم، نسلهای قبلی از مغازههای کوچک و بقالیها خرید میکردند که تنوع انتخاب چندان نبود، اما نسل z درست وسط یک فروشگاه بزرگ هایپرمارکت به دنیا آمده و از همان ابتدا با انتخابهای متنوع رو به رو است.
وی خاطرنشان کرد: نحوه چینش هایپرمارکتها باعث میشود تا فرد در مسیر انتخاب گزینه مورد نیازش، گزینههای مختلف دیگر را هم انتخاب کند، اما وقتی انتخابها از حدی بیشتر میشود، اشتباه رخ میدهد. مشکل ما در این راستا نوع طراحی این محیط و دسترسی به دانش است.
حق پناه گفت: سطح دانش مثل اقیانوسی به عمق یک بندانگشت و بستری بسیار سطحی است، به همین دلیل است که بسیاری افراد میتوانند دو دقیقه درباره بسیاری چیزها صحبت کنند، اما در مورد یک چیز نمیتوانند ۲۰ دقیقه حرف بزنند.
این کارگاه در ادامه شاهد حضور و سخنرانی سایر اساتید حاضر در این کارگاه همراه بود.